7 kezdő lépés a minimalizmus felé

A legjobb dolog a minimalizmusban, hogy nem kell hozzá semmi. Nem kell mással versenyezni benne. Egyszerű a kulcsa, a lényeges dolgok amik boldoggá tesznek maradnak, a feleslegesek pedig mennek. Ezen kívül nincsen határidő és nincsenek szabályok sem amiket be kell tartani. Bár szabályok tényleg nincsenek ezért nincsen olyan, hogy egyetlen helyes út, van viszont nagyon sok helytelen.

1) Elhatározás

Sokféle oka lehet, hogy a minimalizmus útjára lép valaki. A fogyasztói társadalomból menekül, perfekcionista, pénzt akar spórolni, a lelki békét vagy a boldogságot keresi, a teljesebb élethez vezető utat keresi. Egy új életsílus felvételéhez elhatározás és belső motiváció szükséges. Külső motivációval nem fog menni, hosszú távon biztosan nem. Ha megtetszett a minimalizmus, valószínűleg van célod vele, vagy van pozitív hatása ami különösen szimpatikus. A minimalizmushoz nem kell sem aszkétának, sem perfekcionistának lenni. De még lakberendezésben is akármilyen ízlést követhetsz.

A tárgyaktól való megváláshoz önfegyelemre és tiszta célokra van szükség, ami a második lépés.

2) Analízis

Ahhoz, hogy az értéktelen dolgoktól megszabadulj, először is meg kell határoznod magadban, hogy mi képvisel értéket. Fel kell állítanod prioritásokat, hogy tudd, mik azok a lényeges dolgok aminek a minimalista gondolkodással több teret szeretnél cserébe azért, hogy a lista alján szereplőktől megszabadulsz. Tudnod kell, hogy amit abbahagysz vagy kidobsz azt minek az érdekében teszed. Például hiába hagyod abba a TV nézést, ha nem tiszta hogy ezt miért teszed. Tedd fel a kérdést, MIÉRT csinálod!

3) Szabadulj meg a tárgyaktól

A tárgyak kiszelektálásának egy jó szabálya az, a következőkhöz tartod magad. Válj meg tőlük, ha:

  • 3 vagy akár 6 hónapja nem használtad és a következő 3-ban sem fogod. Olyan nincs, hogy lehet, hogy szükség lesz rá.
  • egyetlen alkalomra vetted hirtelen felindulásból
  • eddig nem is tudtad hogy van olyanod
  • több van belőle. legtöbb tárgyból kevesebb is elég
  • nem okoz örömet, nem hasznos, nem kötődsz hozzá, mindig is idegesített

Meg fogsz lepődni mekkora halom dologra nincs szükséged és mennyire rendezettebb lesz minden. Nem kell minden tárgytól azonnal megválni. Valószínűleg több körös lesz, nem kell hogy egy hét alatt végezz hiszen ez egy hosszabb folyamat. Minden nap tehetsz valamit azért hogy közelebb kerülj egy egyszerűbb, feleslegektől mentes élethez. Segítségül itt egy lista, mi mindentől válhatsz meg.

Konyha:
Mindenféle alkalmakra kapott reklám bögrék, szülinapi, legjobb férj, repedt, kopott edények. Pörkölt színű tupperware műanyagok, Carte D’or dobozok, kéttucat vizes pohár. Ha például egyedül laksz, biztosan nincs szükséged több darab 8 részes edénykészletre és étkészletre. Soha nem használt edények, köbméternyi nejlon szatyor. Lejárt, szinte üres hozzávalók, hűtőszekrény tartalma. Sosem használt középkori kávéfőző.

Ruhásszekrény:
Ez szokott a legnagyobb meló lenni. Amit nem szeretsz, régóta nem hordtál, azt nem is fogod. Válj meg tőle. Kinyúlt, kifakult, megsárgult, összement, lukas, kicsi, nagy. Mind felesleges akkor is ha a barátnődtől kaptad. Akárcsak a szakadt tornacipőid. Később tovább csökkentheted a feleslegesnek ítélt ruhák számát. Akár Tom Ford szintjére akinek csak fekete öltönyei és fehér ingjei vannak.

Iratok, papírok, dokumentumok:
Ezeréves papírok, jótállási jegyek,használati utasítások, blokkok, csekkek, számlák, levelek, újságok.

Fiókok:
A régi Nokia telefonjaidra nem lesz szükséged soha, sem a hozzájuk való töltőkre. USB kábelből sem fog kelleni 5 darab. Tollakból, jegyzetfüzetekből sem kell mind. Írott CD-k, DVD-k, kazetták, használhatatlan adathordozók. Bármi aminek a létezéséről sem tudtál.

Fürdőszoba:
Megkezdett kozmetikumok és flakonok amik régóta úgy állnak. Féltucat tusfürdő, egy maréknyi borotva. Utazásokról hazahozott, soha nem használt szállodai tusfürdők. Tönkrement törölközők.

Hálószoba:
Felesleges dísztárgyak, mütyűrök, gyertyák, plüssállat hadsereg. Tönkrement ágyneműk, lepedők, párnák, takarók, díszpárnák.

Nappali:
Ezeréves magazinok, dísztárgyak amikhez nem kötődsz, könyvek amik elsőre is rosszak voltak, vagy soha többet nem fogod elolvasni. Képek amiket nem szeretsz igazából.

Elektronikai eszközök:
A Nokia telefonoktól már megváltál, de biztosan maradt még DVD lejátszó DVD nélkül, magnó, discman, mp3 lejátszók amiket igazából nem fogsz többet használni. Régi számítógép, régi laptop, régi monitor, használhatatlan nyomtató. Asztali  és fali órák. Hifi ami bénán szól vagy be sem kapcsoltad. A hozzájuk való kábelek sem fognak kelleni.

Gyűjtemények, hobbik:
Amit már nem gyűjtessz rég, csak nincs szíved kidobni és valójában csak foglalja a helyet. Rá sem fogsz nézni, a gyerekeid vagy  unokáid pedig a legkevésbé sem lesznek rá kíváncsiak. Ugyanígy ha már nem hobbid mondjuk a fotózás, tedd pénzzé az eszközeid amíg érnek valamit.

Pince, padlás, tároló:
Valószínűleg ezek vannak csak igazán tele felesleges dolgokkal, legyél kíméletlen. Néhány kisebb doboznyi, a selejtezés során felesleges és nem felesleges között ingadozó dolgot tegyél ide. Ha aztán el is felejted és fél év múlva is ugyanúgy állnak a dobozaid, megpecsételődött a sorsuk.

Pénztárca:
Felesleges pontgyűjtők, hűségkártyák, lejárt bérletek, klubtagságok amiket sosem használsz. Blokkok, névjegyek.

Bútorok:
Elképzelhető, hogy van felesleges, tönkrement. Olyan ami már nem tetszik vagy nem feltétlenül van rá szükséged. Például, ha soha nem dolgoztál otthonról és ezután sem fogsz leülni elé, akkor dolgozóasztalra lehet, hogy semmi szükséged.

Ajándékok, szuvenírek:
Ez egy nehéz kategória. Gondolkodj el rajta, hogy okoz-e örömet, kötődsz-e hozzá vagy tudsz-e a plüssök, hűtőmágnesek, képkeretek és hasonlók nélkül élni.

Mobil telefon és internet:
Biztosan van sok alkalmazás amit letöltöttél, de soha nem használod. Képek amiket soha nem fogsz megnézni, zenék amiket már régen meguntál. Érdemes megpróbálni pár új szokást is. Például csak reggel és este nézed a facebookot vagy az e-mailjeidet. Kikapcsolod a felugró értesítéseket és nem hagyod hogy mindegyik elterelje a figyelmed arról, amit épp csinálsz. Kiszelektálod a facebook ismerőseidet, akikkel soha nem fogsz beszélni, vagy meg sem ismered őket. Esetleg csak udvariasságból ismerőseid.
Kiválogatod a felesleges csoportokat, hírfolyamokat, oldalakat és tartalmakat amiket most követsz. Vedd a fáradtságot és iratkozz le a spam levelekről, amiket most mindig egyesével törölgetsz az e-mail inboxodból.

4) Pénzügyek

A felesleges kiadások eliminálásához nélkülözhetetlen a pénzügyi tudatosság. Ehhez használhatsz kockás füzetet, excellt, vagy applikációkat is mint pl a Koin. A lényeg, hogy tudd, mit, miért, mire költessz. Nézd át az elmúlt 3 havi bankszámlakivonatod, és tedd kategóriákba mi az amit élelmiszerre, ruhára, rezsire, utazásra, hobbikra, egészségre, szórakozásra, hülyeségekre költessz. Mi az ami felesleges, hol tudsz spórolni. Ez utóbbihoz az interneten keresve is rengeteg tippet lehet kapni. Olcsóbb előfizetésekre váltás, otthon főzés, sport kártya kiváltása és rengeteg más módja lehet.

5) Időtöltés

Tedd fel a kérdést, mik azok a tevékenységek és szokások, amik értékesek számodra. És melyek nem. Ez persze nem jelenti azt, hogy innentől kezdve egy internetes mémet, facebookot és youtubot sem nézhetsz. De döntsd el mennyi fér bele értelmesen és légy tudatos ebben is. Alakíts ki új szabályokat ezekkel kapcsolatban magadnak, ha úgy jobban megy. Később a szabályt is alakíthatod, ha nem komfortos.

6) Fejleszd tovább

Az egyszerűség nem csak a felesleges dolgok kidobásával érhető el. Meglévő dolgok rendbe rakásával, összekombinálásával, átrendezéséve, szervezésével ugyanúgy helyet, időt spórolhatsz meg. Egyszerűbbek lehetnek a mindennapjaid. Átláthatóbb életteret teremthetsz magad köré. Multifunkciós tárgyakkal kettőt is kiválthatsz egyel, egyből felére csökkentve. Például nincs szükség tészta szűrőre és tésztafőző edényre, ha az edény önmagában megoldja. Nincs szükség a főzéshez mérőedényekre és műanyag shakerre az edzéshez, a shaker úgyis skálázva van.

7) Légy továbbra is minimalista

Az új döntéseidet is a céljaidat szem előtt tartva hozd meg.